Als begeleider in de gehandicaptenzorg had ik vaak mijn focus op leren en ontwikkelen. Naar zowel de kinderen als mijn collega’s.
Ik had dat toen nog niet zo door, dit ontdekte ik pas tijdens een waardevol loopbaantraject. Met als uitkomst dat ik na 12 jaar werken in de directe zorg de studie Opleidingskunde ben gestart.
Dat was even spannend! Alle zeven zekerheden losgelaten om mijn hart te volgen. Weer de schoolbanken in – dat was erg leuk en gaf bergen energie. Ik kwam in een flow!
Met mijn diploma op zak heb ik ruim 13 jaar als opleidingskundige gewerkt in de zorg. Heb veel mooie dingen gedaan op het gebied van leren en ontwikkelen van medewerkers, teams en organisatie. Klein, groot en op verschillende niveaus. Met veel plezier en toewijding groeide ik ook steeds verder in de rol van adviseur.
In 2022 voelde ik dat die adviseursjas mij niet meer zo lekker zat. Ik had alleen nog geen idee waarom en welke jas mij dan beter paste. Ik had de mazzel dat ik me een korte sabbatical kon veroorloven om daarnaar op zoek te gaan.
Dat leverde me het waardevolle inzicht op dat de energie bij mij vooral gaat stromen als ik met concrete en resultaatgerichte leer- & ontwikkelvragen aan de slag kan.
Doelgericht, praktisch, in samenhang, in verbinding met en voor de mensen. Als het een beroep doet op mijn vakkundigheid en creativiteit. En ik mensen aan kan zetten tot actie, iets anders gaan doen, uitproberen; dus leren. Omdat het nodig is, ergens toe moet leiden.
Gelukkig zijn er rollen die daar heel goed bij passen, zoals ontwerper, ontwikkelaar, facilitator, coach en trainer. En die vervul ik met dUs – faciliteren van leren!
Ik maak leren lekker concreet. Blijf niet hangen in algemene vaagheden en abstracte termen en sluit aan bij de mens in de praktijk van alledag. Daar waar het geleerde gezien en gemerkt gaat worden.
Ik gebruik de kracht van eenvoud, zodat het niet afleid van waar het om moet gaan. Met een logische en begrijpelijke samenhang met onderdelen die het raakt.
Hierbij komt mijn creativiteit met beeld & tekst goed van pas. Dat wat ik maak of gebruik, is aantrekkelijk, duidelijk en overzichtelijk. Ik ondersteun teksten met beelden.
En ik ben zeker ook nog niet uitgeleerd!
In mijn vrije tijd vind je me op kop in de natuur én in de ‘schoolbanken’. Want ik volg de natuurgidsenopleiding van de IVN. Superleuk om mee bezig te zijn en er gaat een wereld voor me open.
Ennuh… uiteindelijk heb ik ontdekt dat ik een kapstok nodig heb met verschillende jassen. En ik kan zelfs op één dag gewoon van jas wisselen!